Unesco Uluslararası Eğitim Günü 2025 Yılı  Teması,

Unesco Uluslararası Eğitim Günü 2025 Yılı Teması, "Yapay zeka ve eğitim / Otomasyon Dünyasında İnsan İradesini Korumak"

Okulumuzun web sitesinde "Yapay Zeka ve Eğitim" ve  "İnsan İradesinin Korunması" konusunda bilgilendirme yazısı paylaşılarak  farkındalık kazanması  amaçlanmış, konuyla ilgili yine okul sitemizde duyuru ve haber yapılmıştır. Sınıf whatsapp gruplarından ve okulun sosyal medya hesaplarından da  hazırlanan poster ve bilgilendirmeler veli ve öğrenciye iletilmiştir. Ayrıca hazırlanan aşağıdaki poster de okul girişlerine ve katlara asılmıştır.

24.01.2025 51

24-01-2025

YAPAY ZEKA VE EĞİTİM 

Yapay Zeka ve eğitim ya da eğitimde yapay zeka. Hayatın her alanında büyük bir etki yapan yapay zekanın, eğitimde de büyük etkiler ve yenilikler yapma potansiyeli yadsınamaz. 

Bu etkilerin eğitimdeki bazı etik, sosyolojik, psikolojik ve özellikle pedagojik yönlerinin titizlikle değerlendirilmesi gerekmektedir. 

 

Kolaylıkları 

- Erişim Kolaylığı 

Her an her yerden ve durumdan kolaylıkla bilgiye ulaşılabilinir. 

Dil engellerini aşılarak, bilgi daha geniş kitlelere ulaşabilir. 

Engelli bireyler için (görme ve işitme) özel araçlar geliştirilebilinir. 

 

- Öğrenme ortamına destek 

Yapay zeka sayesinde öğrenme ortamları öğrencinin ihtiyacına göre daha donanımlı hale getirilip, daha zengin öğrenme ortamı oluşturulabilinir. 

 

- Anında dönüt kolaylığı 

Kişinin bilgiyi öğrenmede karşılaştığı zorlukları ve bilginin doğruluğunu anında düzeltebilir veya öğrenme durumuna dair hızlıca bir düzeltme yapıp, gerekirse ek öğrenme programı oluşturabilir ve raporlaştırma yapabilir. 

 

- Kişiselleştirilmiş öğrenme

Öğrencinin bireysel öğrenme süreci baz alınarak kişinin kendi öğrenme hızında programlar oluşturabilir, eksiklikleri yönünde dersi yeniden düzenleyebilir ve ek ödevlendirme 

yapabilir. 

 

- Yeni Yeteneklerin Kazandırılması 

Kişilerin bireysel olarak güçlü olduğu konular belirlenip güçlü yönleri ve yetenekleri desteklenir.

 

Olumsuzlukları 

- Sosyal Eşitsizlik 

Ekonomik ya da bölge olarak teknolojiye erişimi olmayan ya da kısıtlı olan bölgedeki kişiler, daha da geri kalabilir. 

 

- İnsan rolünün azalması 

Makineler, insanların karar alma süreçlerinin de önüne geçebilir bu da insanların pasif bir şekilde kurallara uyan konumuna geçmesine sebep olabilir. 

 

- İşsizlik 

Otomasyonun insan hayatına daha fazla girmesiyle daha az insan gücü ihtiyaç duyulur bu da bir çok insanın işsiz kalması anlamına gelir. 

 

Riskleri 

- Gizlilik 

Öğrenci bilgilerinin toplanması ve saklanması mahremiyetle ilgili bazı sorunları beraberinde getirir. 

 

- Teknolojik bağımlılık 

Öğrenme sürecini insanların alması, öğrencilerin daha fazla teknolojiye maruz kalmasına sebep olabilir, eleştirel düşünme ve problem çözme yeteneklerini köreltebilir. 

 

- Atalet

Daha fazla otomasyonun hakim olduğu ortamlarda daha az insan yetisi anlamına geldiği için belirli bir süre sonra normal fonksiyonların da körelmesi ve insanların sosyal ve bilişsel bir tembelliğe yönelmesine sebep olur. 

 

 

Çözümler

- İnsanlar, otomasyon çağında rekabetçi kalabilmek için yeni beceriler edinmelidir. Hükümetler, özel sektörler ve eğitim programları bu dönüşümü destekleyecek programlar oluşturmalıdır. 

- Yapay zeka ve otomasyon sistemleri, insan değerlerini ve etik ilkeleri göz önünde bulundurmalıdır.

- Şeffaflık ve hesap verebilirlik, bu teknolojilerin geliştirilmesinde öncelikli olmalıdır

- Otomasyonun tamamen insan iradesini devre dışı bırakmaması, aksine insanlarla birlikte çalışacak şekilde tasarlanması gereklidir.